Het opvoeren van uw e-bike, is het verboden?
De e-bike wordt steeds populairder in Nederland en het aantal e-bikes in het verkeer blijft toenemen. Met het stijgende aantal e-bikes in het verkeer, neemt helaas ook het aantal fietsongevallen toe. Het is voor ander verkeer lastig om de snelheid van e-bikes in het verkeer in te schatten, waardoor er veel gevaarlijke situaties in het verkeer ontstaan.
Het is een vervoersmiddel dat snel van A naar B vervoert, zonder dat u te veel inspanning hoeft te leveren. Alhoewel een e-bike normaal gesproken een trapondersteuning biedt van 25 kilometer per uur, zijn er wel hogere snelheden te behalen met een ‘opvoerset’. Het aantal ongevallen met een e-bike neemt jaarlijks toe en met de opkomst van deze apparatuur wordt het risico nog hoger. Daarom wil Veilig Verkeer Nederland (VNN) dat er een verbod komt op het opvoeren van e-bikes.
Levensgevaarlijke situaties
De verhoogde snelheid levert levensgevaarlijke situaties op, volgens een woordvoerder van VNN. Het aantal e-bike gebruikers in Nederland neemt nog altijd toe in het verkeer. Het is voor automobilisten moeilijk in te schatten wat de snelheid van een e-biker is. Met de mogelijkheid om de e-bike op te voeren wordt dit nog moeilijker voor het medeverkeer. Hierdoor kunnen er mogelijk meer gevaarlijke situaties en ongevallen ontstaan in het verkeer.
Niet alleen VVN pleit voor het verbieden van de apparatuur om e-bikes op te voeren, ook de Fietsersbond pleit voor een verbod. De Fietsersbond houdt de apps die het eenvoudig maken voor gebruikers om een e-bike op te voeren nauwlettend in de gaten.
De apparatuur om een e-bike op te voeren zijn online en bij enkele fietshandelaren te koop. Hierbij wordt wel benadrukt dat het opvoeren van een elektrische fiets geheel op eigen risico is en dat de fabrieksgarantie er mogelijk door komt te vervallen.
Speed pedelec
Er bestaan ook e-bikes die legaal harder dan 25 kilometer per uur mogen, namelijk de speed pedelec. Echter komt hier meer bij kijken dan bij een 'reguliere' e-bike. Zo moet de gebruiker verplicht een helm op en moet er een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten worden. Daarnaast is het verplicht om een bromfietskentekenplaat te plaatsen op de speed pedelec en om een achteruitkijk spiegel te monteren op die fiets. Speed pedelecs mogen maximaal 45 kilometer per uur.
Handhaving
Ook in de Tweede Kamer speelt deze kwestie een rol. De CDA heeft een motie aangenomen over een verbod op het opvoeren van e-bikes. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft aan dat de motie wordt uitgevoerd, echter is nog onduidelijk wanneer dit gaat gebeuren. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar de omvang van het probleem en zodra de resultaten hiervan beschikbaar zijn, kijkt het ministerie naar eventuele vervolgstappen. Mochten er vervolgstappen genomen worden, dan is de vraag hoe een eventueel verbod gehandhaafd kan worden.
Het is momenteel dus nog wettelijk toegestaan om een elektrische fiets op te voeren tot speed pedelec. Het wordt echter wel strafbaar wanneer de opgevoerde e-bike niet is gekeurd door de RWD en er geen kentekenplaatje op wordt gemonteerd. Daarnaast kan het zijn dat de verzekering van uw e-bike vervalt na het opvoeren van uw e-bike, daarom is het belangrijk om voorafgaand te informeren bij uw verzekering wat het opvoeren van uw e-bike voor u betekent.